ریختشناسی پراپ و حکایات الهینامه عطار
نویسندگان
چکیده مقاله:
روایتشناسی، رویکردی نوین و ساختارگرا در مطالعه ادبیات است و باید ولادیمیر پراپ، مردمشناس روس را آغازگر این روایتشناسی نوین دانست. وی درشکلشناسیقصههایپریان، کارکردها"خویشکاریها"راعناصرثابت قصهها میداند و بر اساس آنها، فرم قصهها را تعیین میکند. در سالهای اخیر "ریختشناسیِ" آثار ادب فارسی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؛ از جمله آثار شاخص ادبیاتِ کهن فارسی که قابلیت ریختشناسی را دارد، "الهینامه عطار" نیشابوری است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، چرایی و چگونگی ساختار روایی در حکایات الهینامه عطار نیشابوری (پانزده حکایت)، براساس الگوی ولادیمیرپراپموردمطالعه، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مهمترین دادههای آماری، "خویشکاری"، صحنه آغازین، پایانی و شخصیتهای حکایات است. نتایج این جستار، اثبات میکند که؛ صحنه آغازین در فضاسازیِ حکایات مؤثر است و خویشکاریهای کمبود و مصیبت بیش از سایر عناصر، ایفای نقش مینمایند.
منابع مشابه
بررسی کارکردهای نظریة پراپ در حکایات اسرارالتوحید
کتاب اسرارالتوحید برمبنای آموزش سلوک عارفانه و به شیوة قصهگویی تصنیف شده است. محمد بن منور، تعالیم عرفانیِ شیخ ابوسعید را با بیان کردن آن در قالب حکایات موثر و دلنشین برای مخاطبان خویش، جذاب و قابل فهم کرده است. ریختشناسی عبارت است از توصیف قصه براساس اجزای تشکیلدهندة آن و مناسبات این اجزا با هم و با مجموعِ اثر روایی. مهمترین عنصر مورد بررسی در ریختشناسی، یافتن کارکردهای ثابت داستان است. هد...
متن کاملویژگیهای حکایات موسیقایی در آثار عطار نیشابوری
حکایات موسیقایی در آثار عطار، حکایاتی است که بافت و ساختاری موسیقایی دارند و برای طرح و درک مبانی و مفاهیم عرفانی، امکانی مهم به شمار میروند. بررسی تعامل عرفان و موسیقی از منظر منظومههای عطار و نیز تذکرةالاولیاء، فضا و دیدگاههای موسیقایی عطار را نیز مشخص میکند. در منظومهها و تذکرةالاولیاء عطار، 19 حکایت موسیقایی ذکر شده که در این میان، الهینامه با 9 حکایت موسیقایی بیشترین بسامد را به خو...
متن کاملبررسی بینامتنی حکایات مشترک تذکرةالاولیا و منطقالطیر عطار نیشابوری
عطار نیشابوری، شاعر و مؤلفی است که با قرارگرفتن در دورهای بین عصر سنایی و روزگار مولوی، حلقۀ اتصال آغاز و اوج مسیر عارفانۀ شعر فارسی شده است. در آثار عطار باتوجهبه آشنایی او به داستانپردازی و استفاده از حکایات گوناگون، مشابهتهای مضمونی با یکدیگر دیده میشود. در این پژوهش حکایات مشترک تذکرةالاولیا و مثنوی منطقالطیر بررسی و برای دریافت نحوۀ ارتباط و مناسبات آنها با یکدیگر، از مباحث بینامتنی...
متن کاملجایگاه گونههای تمثیل در حکایات تمثیلی مصیبتنامه عطار
قهرمان مصیبتنامه «سالک فکرت» است که به دنبال شناخت حقیقت است. آنچه در مصیبت نامه نشان داده شده تلاش روح و فکر آدمی در جهت پی بردن به حقیقت و کنه معنی وجودی خداست که آن را در خود مییابد. در لابه لای این حکایات تمثیلی مواردی نغز از تشبیه، تمثیل، مثل، استعاره تمثیلیه و اسلوب و معادله به چشم میخورد. در این تحقیق محققان در پی یافتن آنند که عطار در مصیبت نامه چگونه از تمثیل بهره برده و از چه انواع...
متن کاملسنجش حکایات مشابه مولوی با مثنوی های عطار
بی تردید یکی از سرچثمه های زلال مولانا در بیان حکایات مثنوی معنوی، مثنوی های عطار است، به حدی که ازمجموح ٧٩٠ حکایت در شش دفتر مثنوی ٤٢ حکایت درمثنویهای عطار (مصیبت نامه، الهی نامه، منطق الطیر، اسرار نامه) آمده است، که بیانگر توجه مولانا به آثار عطاراست. ظاهرا مولوی مثنوی را به خواهثی حسام الدین چپلی و به تقلید از حدیقه نوشته است هرچند مولوی برای سنائی ارزش فوق العاده ای قائل بوده است و چندیئ ب...
متن کاملنقد زیبایی شناسانه ساختار حکایات بوستان با تکیه بر نظریههای تودوروف و پراپ
ژرفساخت حکایات بوستان خصوصاً حکایات تمثیلی ارتباط مستقیمی با زیبایی فکری اثر دارد. به همین دلیل بر آن شدیم تا زیبایی فکری پدیدآور را که سبب تأثیرگذاری و عمق بخشیدن به اثر میگردد با توجه به نظریههای ساختارگرایان برجستهای چون تزوتان تودوروف و پراپ تحلیل کنیم و از خلال ساختار و با توجه به نظریههای تودوروف و پراپ میزان انسجام فکری و پیچیدگی حکایات تمثیلی بوستان سعدی را واکاوی کرده و زیبایی فک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 31
صفحات 55- 74
تاریخ انتشار 2018-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023